Blog

11 stycznia 2019

W polskim stylu SLOW FOOD czyli z szacunkiem dla smaku

Celebrowanie i pielęgnowanie smaku potraw oraz promowanie regionalnej naturalnej żywności to idea SLOW FOOD, która narodziła się we Włoszech i opanowała niemal cały świat w tym także Polskę. Chcemy wracać do korzeni prawdziwego smaku, który teraz pamiętają nasi dziadkowie i rodzice… SLOW FOOD pozwala Nam przenieść się w świat prawdziwych smaków, zapachów – domowego chleba, samodzielnie wytworzonych mieszanek przypraw lub oryginalnego smaku przygotowywanych nalewek. Czym zatem urzeka idea SLOW FOOD w Polsce?

 

Początek roku to czas postanowień. Zamierzamy żyć zdrowiej bo to, co jemy odgrywa ważną dla Nas rolę. Lepsze poczucie i zdrowy wygląd – możemy to osiągnąć zwracając uwagę na produkty, które dostarczą Nam niezbędnych substancji odżywczych. Warto wrócić do korzeni i przygotowywać posiłki oparte na naturalnych, zdrowych składnikach. 

 

 

Czym jest zatem dzisiejsze jedzenie w stylu SLOW?
“Slow” to nie tylko wolniej. To przede wszystkim świadomość tego, jak żyjemy i jakiego typu produkty spożywamy.
Produkty spożywcze z supermarketów, w większości wysokoprzetworzone, nie dorównują jakością dawnej żywności. By przedłużyć ich trwałość i polepszyć smak, często szpikowane są przez wytwórców substancjami chemicznymi, z których połowa może mieć właściwości rakotwórcze i alergizujące.

 

A wszystko zaczęło się w 1986 roku, kiedy przy placu Hiszpańskim w Rzymie otworzono pierwszego McDonaldsa. Wtedy – w obronie przed wypierającym tradycyjną kuchnię “śmieciowym jedzeniem” – kilku Włochów pod wodzą dziennikarza Carlo Petriniego założyło organizację Slow Food, która wzięła sobie za cel “ochronę smaku”. Dziś ma ona zasięg międzynarodowy i liczy 60 tysięcy członków. W Polsce jej stolicą jest Kraków a produkty firmowane takim odznaczeniem na etykiecie mają certyfikat jakości tej organizacji i rysunek czerwonego ślimaka.  Slow Food Polska poleca restauracje, gdzie można się delektować potrawami kuchni tradycyjnej i przysmakami z całego świata.

Ślimak to odpowiedzialność dla szefów kuchni. Szef kuchni – bo to przede wszystkim on, jego filozofia i kultura pracy, a nie sama restauracja otrzymuje rekomendację – za sposób przygotowywania produktów, za ich wykorzystanie w jak najlepszym stopniu, z szacunkiem dla Matki Natury i wszystkich, którzy z jej darów chcą korzystać, świadomie i racjonalnie. Warunki, jakie musi spełniać restauracja, by rozpocząć starania o rekomendację Slow Food, dotyczą wszystkich aspektów jej funkcjonowania. Menu restauracji co najmniej dwa razy w roku musi się zmieniać, przy czym wymagane jest, by w połowie opierało się na produktach rekomendowanych przez Slow Food Polska oraz lokalnych – tych najwyższej jakości. W karcie konieczna jest obecność trzech dań powstałych z takich produktów, dla których inspiracją jest lokalna tradycja.

 

Do polskich produktów polecanych przez Slow Food należą m.in. oscypek, bundz, kiełbasa lisiecka, nalewki, miody, wino jabłkowe, piwo żywe, olej lniany i wiele innych, których specyfikację i pochodzenie najdziecie na stronie www.slowfood.pl

 

 

W odróżnieniu od fast-foodu czyli “szybkiego jedzenia”, pod którym rozumiemy niezdrowe i szybkie żywienie się, SLOW FOOD to żywność z tradycją, o wyjątkowym smaku i wytwarzane na małą skalę z zachowaniem pełnych wartości odżywczych. To jedzenie gdzie wykorzystywane są naturalne surowce i najstarsze metody przygotowywania jak – duszenie, dojrzewanie, marynowanie, wędzenie lub wyciskanie.

Obecnie Slow Food to coś więcej – to nie tylko styl jedzenia, ale też życia (Slow Life) zyskujący sobie coraz więcej zwolenników na całym świecie.
Jak zatem wykazano ideą  Slow Foodu jest korzystanie z uroków spożywania posiłku, z gościnności, to przyjemność jedzenia, odpoczynek w gronie rodziny, przyjaciół i w dobrej atmosferze. To także swoista filozofia życia oparta o zasady zrównoważonego rozwoju i konsumpcji, a przy tym, delektowanie się chwilą spędzoną przy posiłku ze smakiem, poszanowaniem dla kuchni i jej tradycji. To swoista przeciwwaga dla życia i żywności w stylu „fast” i  przeciwstawienie się promowaniu produktów wysokoprzetworzonych.

 

 

 

Bibliografia:
www.styl.pl
www.slowlifepolska.pl

 

Lubimy&Polecamy , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *