Blog

12 maja 2019

WIOSENNE NOWALIJKI – jeść czy nie?

 

 

 

O pierwszych nowalijkach z wiosennego ogródka… 

 

Każdego roku z niecierpliwością oczekujemy nadejścia wiosny. Zmęczeni zimnem i brakiem słońca, a w wielu przypadkach przebytymi chorobami, pragniemy czegoś świeżego i kolorowego na talerzu.

Nawet pomimo faktu że sezonowość w dzisiejszych czasach już powoli przestaje istnieć, to jednak dieta zimowa jest wciąż nieco bardziej monotonna, mniej urozmaicona i pozbawiona świeżych pachnących warzyw i naszych lokalnych owoców. Zimowa dieta w dużej mierze oparta jest na zgromadzonych zapasach – kiszonkach, konfiturach, marynatach czy warzywach okopowych, które przezimowały.

Często więc nie zaspokaja zapotrzebowania naszego organizmu na witaminy czy składniki mineralne, a z całą pewnością nie zaspokaja naszego apetytu na świeże chrupiące i kolorowe produkty! Dlatego z takim utęsknieniem czekamy na nowalijki, które przynosi nam wiosna.

 

Fot. Sylwia Chrzanowska

 

 

Rzodkiewka, sałata, szczypiorek, dymka czy ogórki – pomimo że dostępne cały rok to właśnie teraz smakują najlepiej. Te marcowe i kwietniowe pochodzą ze szklarni i budzą mnóstwo wątpliwości, bo są hodowane bez dostępu światła, w sztucznych warunkach, na nawozach, często bez kontaktu z ziemią (gdy korzenie zanurzone są w płynnym roztworze składników mineralnych).

 

 

fot. Sylwia Chrzanowska

 

 

 

Czy to ma sens? Sięgać po nie czy raczej unikać i wystrzegać się jak ognia? Szklarniowe nowalijki warto jeść, ale z umiarem – jako ozdobę lub też dodatek do wiosennej diety. Tak intensywnie nawożone warzywa dość łatwo gromadzą niekorzystne substancje (azotany i metale ciężkie).

 

Azotany same w sobie nie są niebezpieczne – wydalamy je z moczem. Jednak pod wpływem przemian metabolicznych w organizmie mogą przekształcać się w szkodliwe azotyny, a te już nie są takie niewinne, gdyż mogą tworzyć związki rakotwórcze. Najwięcej azotanów chłoną korzenie i liście (zatem rzodkiewka, sałata i młody szpinak są najbardziej podatne na ich kumulacje). Natomiast młode ogórki i pomidory są znacznie bezpieczniejsze.

 

 

 

 

ZASADY BEZPIECZEŃSTWA

 

Na przednówku Twoja dieta wciąż powinna bazować na mrożonkach, kiszonkach czy warzywach korzeniowych. Szczególnie dzieciom i osobom starszym nie podawaj nowalijek do każdego posiłku.

 

Rzodkiewkę, sałatę, liście szpinaku warto przed spożyciem pomoczyć kilkanaście minut w zimnej wodzie, co pozwoli wyeliminować z nich azotyny.

 

Z sałaty oderwij i wyrzuć pierwsze liście oraz nie zjadaj głąba, bo właśnie w nich gromadzi się najwięcej szkodliwych związków.

 

Pomimo że zazwyczaj jako dietetyk zachęcam do spożywania warzyw i owoców ze skórką, to w przypadku nowalijek korzystne jest obieranie młodych warzyw ze skórki, gdyż najwięcej pestycydów, azotanów, metali ciężkich kumuluje się tuż pod nią.

 

Bardzo istotny jest także sposób przechowywania. Nie trzymamy warzyw w foliowych torebkach, bez dostępu powietrza. W takim opakowaniu wytwarza się wilgoć, która przyspiesza przemianę azotanów w szkodliwe azotyny. Dlatego nie kupuj zafoliowanych ogórków, a szpinak czy rukolę w plastikowych torebkach zawsze wypłucz przed spożyciem.

 

Dobrym i całkowicie bezpiecznym sposobem na uzupełnienie witamin na przednówku jest wyhodowanie “własnych nowalijek”. Z powodzeniem można przekształcić swój parapet lub balkon w wiosenny ogródek siejąc w doniczkach rzeżuchę, szczypiorek, kiełki czy natkę pietruszki.

 

Dodawane codziennie do zup, sałatek, kanapek i innych potraw będą wspaniale wpływać na zdrowie i samopoczucie.

 

 

 

 

Autorka tekstu:

Justyna Marszałkowska-Jakubik

Dietetyk, wykładowca i bloger w jednym. W swojej pracy wyznaje zasadę, że dieta to styl życia, a nie tylko odchudzanie, dlatego stara się osładzać życie tym co na diecie. Uważa, że ubytek masy ciała powinien być jedynie efektem ubocznym zdrowego i smacznego życia! Inspirują ją ludzie, ich wola zmian oraz szukanie recepty na zdrowe, szczęśliwe życie.

Lubimy&Polecamy , , , , , ,

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *